تاریخچه:
در سال 1294 ه . ش نخستین آموزشگاه پرستاری توسط یک گروه مذهبی آمریکایی در رضائیه سابق ( ارومیه فعلی ) گشایش یافت که متقاضیان زیر دیپلم را می پذیرفت و دوران آموزشی آن سه سال بود . لیکن از تعداد فارغ التحصیلان یا پذیرفته شدگان اطلاع دقیق در دست نیست . در سال1314 ه . ش این آموزشگاه پرستاری به شهرستان تبریز منتقل گردید . تا سال 1344 هیچگونه نشانی از فعالیت متمرکز آموزش در شهر ارومیه به چشم نمی خورد تا اینکه 25 شهریور سال 1344 با تاسیس آموزشگاه بهیاری فعالیت آموزش پرستاری در ارومیه آغاز شد.
این مرکز متقاضیان با مدرک سیکل اول دبیرستان را پذیرش می کرد و تا سال 1355 فعالیت این آموزشگاه ادامه داشت و فارغ التحصیلان را به عنوان بهیار تحویل جامعه پرستاری می نمود. از سال 1355 این آموزشگاه به آموزشکده پرستاری 25 شهریور تغییر نام داد و متقاضیانی با مدرک دیپلم را پذیرا و فارغ التحصیلانی با مدرک فوق دیپلم پرستاری تربیت می نمود . فعالیت این آموزشکده تا انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 ادامه داشته و دو سال بعد از انقلاب به آموزشکده پرستاری صدیقه رضایی تغییر نام داد.
از سال 1360 مجتمع پرستاری و آموزشکده بهداشت جایگزین آموزشکده پرستاری صدیقه رضایی گردید و متقاضیان با مدرک دیپلم را پذیرا و فارغ التحصیلان با مدرک فوق دیپلم پرستاری و بهداشت تربیت می نمود . این موسسه از سال 1366 به دانشکده پرستاری و مامایی تغییر نام یافت و متقاضیان با مدرک دیپلم علوم تجربی از طریق آزمون سراسری را پذیرا و به فارغ التحصیلان مدرک کارشناس پرستاری و مامایی اهداء می نمود. فعالیت این دانشکده تا حال حاضر ادامه دارد.
اولین دوره کاردانی مامایی در سال 1366 با 34 دانشجو و دومین دوره کاردانی مامایی در سال 1372 با 16 دانشجو بوده که جمعا" 50 نفر فارغ التحصیل داشته است.
اولین دوره کارشناسی مامایی از سال 1367 شروع شده است.
همچنین از بهمن 85 کاردانی فوریتهای پزشکی در این دانشکده پذیرش شده است.
چشم انداز:
اهـداف
جامعه استفاده کننده:
بخش های مختلف کتابخانه:
1-بخش سفارشات:
این بخش وظیفه تأمین کلیه منابع چاپی و الکترونیکی شامل کتاب, مجله، و پایگاههای اطلاعاتی را به عهده دارد که پس از دریافت درخواستهای اعضاء محترم هیئت علمی و سایر مراجعه کنندگان لیستها با مجموعه کتابخانه تطبیق داده می شود و اقدام به خرید میشود.
نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی ، دانشجویان
تهیه و تامین منابع فارسی و لاتین مورد نیاز کتابخانه اعم از کتاب، نشریه، و سایر منابع باکمک متخصصان موضوعی (نماینده های گروه های آموزشی)
فعالیتهای این بخش:
2-بخش خدمات فنی و آماده سازی:
پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجو و امانت برای کاربران نمود، نیاز به انجام فرایندهایی می باشد. این فرایندها که شامل فهرست نویسی و آماده سازی می شود در بخش خدمات فنی منابع انجام می گیرد. بطور خلاصه کلیه فعالیت های لازم برای قابل دسترس نمودن منابع از طریق سیستم جامع کتابخانه وظیفه اصلی این بخش است که بر اساس طبقه بندی NLM برای کتب علوم پزشکی و طبقه بندی LC برای کتب غیر علوم پزشکی انجام می گیرد.
فعالیت های این بخش:
3- بخش مرجع
یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش های یک کتابخانه اعم از سنتی یا مجازی بحش مرجع می باشد. هدف از تشکیل این بخش در سیستم کتابخانه ای پاسخگوی به سؤالات و پرسشهای مراجعه کنندگان در سریعترین زمان ممکن می باشد کتابدار مرجع تقریباً علاوه بر پاسخگویی به هر موضوع قابل تصور در انجام طرحهای تحقیقاتی کمک می کند استفاده از ابزارهای پیچیده کتاب شناسی را توضیح می دهد در بسیاری از پایگاههای اطلاعاتی به صورت رایانه ای جستجو کرده و جستجوی اطلاعات درون خطی را رهبری می کند آموزشهای رسمی و غیر رسمی استفاده از خدمات کتابخانه ای را نیز انجام می دهد. برخی از درخواستهای مراجعه کنندگان با استفاده از اطلاعات ساده و واقعی پاسخ داده می شوند و پاسخ به بسیاری از سؤالات به ساعتها یا حتی روزها بررسی نیاز دارد. اولین و مهم ترین وظیفه کاربر برای رسیدن به پاسخ سؤالات خود شناسایی و مکان یابی منابع مورد نیاز است برای بسیاری از انواع موارد ابزارهای کتاب شناختی موجود بسیار پیچیده یا حتی ناقص هستند و احتمالاً کاربر برای یافتن مواد مورد نیاز خود به کمک کتابدار احتیاج دارد تشریح استفاده از ابزار مذبور با کمک کتابداران امکان پذیر است کتابدارباید مطمئن گردد که تمامی منابع اطلاعاتی احتمال و مناسب را به خواننده معرفی کرده اند. ابداع خدمات رایانه ای برای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی ماشین خوان ابعاد جدیدی در خدمات مرجع و اطلاعات داده است.
انواع منابع مرجع عبارتند از:
دایره المعارف ها، لغت نامه یا فرهنگ ها،کتابشناسی ها، پایان نامه ها
فعالیتهای بخش مرجع:
4- بخش پایان نامه ها:
این بخش شامل پایان نامه های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیل از دانشکده و مدرسین دانشکده می باشد پایان نامه ها به بیرون از کتابخانه امانت داده نمی شوند. بخش پرینت دانشجویان تحصیللات تکمیلی نیز جزو این بخش و جهت انجام امور مربوط به پایان نامه های این دانشجویان می باشد.
5- بخش امانت:
رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده ، مشخص می سازد.
بخش امانت کتاب با موجودی بیش از17هزار نسخه کتاب فارسی و بیش از 6هزار نسخه کتاب لاتین، به بیش از 30 هزار عضو ارائه خدمات دارد. مخزن کتاب بصورت قفسه باز می باشد و مراجعه کننده می تواند آزادانه به منابع دسترسی داشته باشد· نحوه چیدمان کتابها در قفسه ها بصورت موضوعی و براساس رده بندیNLM و LC می باشد.
مجموعه وظایف و فعالیتهایی که در بخش امانت انجام می شود به شرح زیر می باشد:
6- سالن مطالعه:
هم اکنون کتابخانه دارای دو سالن مطالعه مجزای خواهران و براداران می باشد. ظرفیت سالن مطالعه درکل 44 نفر می باشد
7- بخش نشریات:
نشریات (فارسی و لاتین):
در این قسمت نشریات علمی و پژوهشی فارسی لاتین تخصصی و نشریات پر تقاضای دیگر پس ازسفارش و انجام مراحل اداری وارد این بخش می گردد و به ترتیب الفبای عنوان ، نشریه جدید در روی قفسه به نمایش گذاشته می شود و نشریات قدیمی تا یکسال در زیر قفسه های نمایش قرار میگیرد. نشریات مربوط به سالهای قبل در قسمت بایگانی مجلات نگهداری می گردد.
قابل ذکر است نشریات جاری و نشریات آرشیو هر دو به صورت الفبایی تنظیم و مرتّب شده است.
فعالیت ها و وظایف اصلی واحد نشریات عبارتند از:
نشریات الکترونیکی:
نشریات الکترونیکی کتابخانه تابع سیاست های وزارت خانه متبوع که شامل تمام نشریات آبونمان شده برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور است. این نشریات بر روی پورتال کتابخانه مرکزی قابل استفاده می باشد.
مجلات فارسی در زمینه پرستاری و مامایی
نشریات جاری لاتین در زمینه پرستاری و مامایی (در ضمن نشریاتی دیگر در زمینه پرستاری و مامایی در پایگاه های اطلاعاتی موجود می باشد)
1. The American journal of maternal / child nursing
2. American journal of nursing
3. Birth
4. Journal of Midwifery & Women,s health
5. Nursing Clinics of North America
6. Nursing Research
7. Pediatric Nursing
8. Womens Health Issues
ایمیل کتابخانه: lib.nm@umsu.ac.ir