English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣

آمار بازدید

بازديدکنندگان امروز : 28
بازديدکنندگان این صفحه: 1242
کل بازديدکنندگان : 73574
بازديدکنندگان آنلاين : 1
آخرین بروزرسانی : 1402/06/06

تاریخچه:

در سال 1294 ه . ش نخستين آموزشگاه پرستاري توسط يک گروه مذهبي آمريکايي در رضائيه سابق ( اروميه فعلي ) گشايش يافت که متقاضيان زير ديپلم را مي پذيرفت و دوران آموزشي آن سه سال بود . ليکن از تعداد فارغ التحصيلان يا پذيرفته شدگان اطلاع دقيق در دست نيست . در سال1314 ه . ش اين آموزشگاه پرستاري به شهرستان تبريز منتقل گرديد . تا سال 1344 هيچگونه نشاني از فعاليت متمرکز آموزش در شهر اروميه به چشم نمي خورد تا اينکه 25 شهريور سال 1344 با تاسيس آموزشگاه بهياري فعاليت آموزش پرستاري در اروميه آغاز شد.

اين مرکز متقاضيان با مدرک سيکل اول دبيرستان را پذيرش مي کرد و تا سال 1355 فعاليت اين آموزشگاه ادامه داشت و فارغ التحصيلان را به عنوان بهيار تحويل جامعه پرستاري مي نمود. از سال 1355 اين آموزشگاه به آموزشکده پرستاري 25 شهريور تغيير نام داد و متقاضياني با مدرک ديپلم را پذيرا و فارغ التحصيلاني با مدرک فوق ديپلم پرستاري تربيت مي نمود . فعاليت اين آموزشکده تا انقلاب اسلامي ايران در 22 بهمن 1357 ادامه داشته و دو سال بعد از انقلاب به آموزشکده پرستاري صديقه رضايي تغيير نام داد.
از سال 1360 مجتمع پرستاري و آموزشکده بهداشت جايگزين آموزشکده پرستاري صديقه رضايي گرديد و متقاضيان با مدرک ديپلم را پذيرا و فارغ التحصيلان با مدرک فوق ديپلم پرستاري و بهداشت تربيت مي نمود . اين موسسه از سال 1366 به دانشکده پرستاري و مامايي تغيير نام يافت و متقاضيان با مدرک ديپلم علوم تجربي از طريق آزمون سراسري را پذيرا و به فارغ التحصيلان مدرک کارشناس پرستاري و مامايي اهداء مي نمود. فعاليت اين دانشکده تا حال حاضر ادامه دارد.

اولين دوره کارداني مامايي در سال 1366 با 34 دانشجو و دومين دوره کارداني مامايي در سال 1372 با 16 دانشجو بوده که جمعا" 50 نفر فارغ التحصيل داشته است.

اولين دوره کارشناسي مامايي از سال 1367 شروع شده است.

همچنين از بهمن 85 کارداني فوريتهاي پزشکي در اين دانشکده پذيرش شده است.


چشم انداز:

  • ایجاد بستر مناسب جهت فراهم سازی محیط آرام و جذاب آموزشی و پژوهشی
  • ارائه خدمات آموزشی در جهت ارتقاء سطح علمی مراجعین
  • نوآوری جهت رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
  • گسترش خدمات علمی کتابخانه ای

 

اهـداف

  • کمک به ارتقای فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی بیمارستان از طریق تأمین نیازهای اطلاعاتی کاربران با بکارگیری شیوه های نوین کتابداری و اطلاع رسانی.
  • کمک به ارتقای دانش تخصصی کاربران کتابخانه و کارکنان بیمارستان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی.
  • گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی -تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت بیمارستان و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیاز مراجعان
  • نوآوری، تعامل و ارتباط مداوم با جامعه کتابداری جهت دستیابی به اطلاعات روزآمد و رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
  • استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور اشاعه ی سریع تر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات.
  • شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
  • راهنمايي و آموزش مراجعان در بازيابي و استفاده از منابع اطلاعاتي
  • استفاده از نیرو های متخصص کتابداری در راستای انجام بهینه خدمات

 

جامعه استفاده کننده:

 

  • اعضای هیات علمی دانشگاه
  • دانشجویان دانشگاه در تمام مقاطع پزشکی، پرستاری مامایی فوریت پزشکی کاردانی، کارشناسی، تحصیلات تکمیلی و .....
  • کلیه  کارکنان دانشگاه


بخش های مختلف کتابخانه:

1-بخش سفارشات:

این بخش وظیفه تأمین کلیه منابع چاپی و الکترونیکی شامل کتاب, مجله، و پایگاههای اطلاعاتی را به عهده دارد که پس از دریافت درخواستهای اعضاء محترم هیئت علمی  و سایر مراجعه کنندگان لیستها با مجموعه کتابخانه تطبیق داده می شود و اقدام به خرید میشود.

نیاز سنجی در خصوص منابع مورد نیاز اعضای هیات علمی ، دانشجویان

تهیه و تامین منابع فارسی و لاتین مورد نیاز کتابخانه اعم از کتاب، نشریه، و سایر منابع باکمک متخصصان موضوعی (نماینده های گروه های آموزشی)

فعالیتهای این بخش:

  1. تهیه و تامین نرم افزارهای مورد نیاز مراجعان به کتابخانه
  2. تکمیل و روزآمدسازی پایگاه های نشریات فارسی و لاتین
  3. ثبت منابع دریافتی به کتابخانه و انجام امور مربوط به آن
  4. شرکت در نمایشگاههای کتاب برگزار شده در کشور و خرید بر اساس درخواستهای رسیده
  5. برگزاری نمایشگاههای کتاب داخل دانشکده
  6. انجام کلیه امور مربوط به منابع اهدایی اعم از دریافت از مراکز و اهدا به مراکز مورد نیاز پس از شناسایی و بررسی های مربوطه
  7. کلیه پیگیریها مربوط به دسترسی یا عدم دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی مورد استفاده در دانشگاه
  8. امور مربوط به خروج اموال کتاب های وجین و مفقودی

 

2-بخش خدمات فنی و آماده سازی:

پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجو و امانت برای کاربران نمود، نیاز به انجام فرایندهایی می باشد. این فرایندها که شامل فهرست نویسی و آماده سازی می شود در بخش خدمات فنی منابع انجام می گیرد. بطور خلاصه کلیه فعالیت های لازم برای قابل دسترس نمودن منابع از طریق سیستم جامع کتابخانه وظیفه اصلی این بخش است که بر اساس طبقه بندی NLM برای کتب علوم پزشکی و طبقه بندی LC برای کتب غیر علوم پزشکی انجام می گیرد.

فعالیت های این بخش:

  1. فهرست نویسی کتاب
  2. رده بندی کتابها
  3. مستندسازی موضوعات
  4. مستندسازی اسامی مشاهیر و مولفان
  5. ورود اطلاعات کتابشناسی در سیستم آذرخش
  6. آماده سازی فنی شامل تهیه برچسبهای بارکد و عطف
  7. آماده سازی نهایی جهت ارسال کتابها به بخشهای امانت و مرجع

 

3- بخش مرجع

یکی از اساسی ترین و مهم ترین بخش های یک کتابخانه اعم از سنتی یا مجازی بحش مرجع می باشد. هدف از تشکیل این بخش در سیستم کتابخانه ای پاسخگوی به سؤالات و پرسشهای مراجعه کنندگان در سریعترین زمان ممکن می باشد کتابدار مرجع تقریباً علاوه بر پاسخگویی به هر موضوع قابل تصور در انجام طرحهای تحقیقاتی کمک می کند استفاده از ابزارهای پیچیده کتاب شناسی را توضیح می دهد در بسیاری از پایگاههای اطلاعاتی به صورت رایانه ای جستجو کرده و جستجوی اطلاعات درون خطی را رهبری می کند آموزشهای رسمی و غیر رسمی استفاده از خدمات کتابخانه ای را نیز انجام می دهد. برخی از درخواستهای مراجعه کنندگان با استفاده از اطلاعات ساده و واقعی پاسخ داده می شوند و پاسخ به بسیاری از سؤالات به ساعتها یا حتی روزها بررسی نیاز دارد. اولین و مهم ترین وظیفه کاربر برای رسیدن به پاسخ سؤالات خود شناسایی و مکان یابی منابع مورد نیاز است برای بسیاری از انواع موارد ابزارهای کتاب شناختی موجود بسیار پیچیده یا حتی ناقص هستند و احتمالاً کاربر برای یافتن مواد مورد نیاز خود به کمک کتابدار احتیاج دارد تشریح استفاده از ابزار مذبور با کمک کتابداران امکان پذیر است کتابدارباید مطمئن گردد که تمامی منابع اطلاعاتی احتمال و مناسب را به خواننده معرفی کرده اند. ابداع خدمات رایانه ای برای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی ماشین خوان ابعاد جدیدی در خدمات مرجع و اطلاعات داده است.

انواع منابع مرجع عبارتند از:

  دایره المعارف ها، لغت نامه یا فرهنگ ها،کتابشناسی ها، پایان نامه ها

فعالیتهای بخش مرجع:

  1.  آموزش استفاده­ كننده در جهت چگونگي استفاده از منابع مرجع
  2.  كمك به محققين در يافتن"منابع و ماخذ" جهت انجام پژوهش مورد نظر
  3. همراهی و کمک به محققین درانجام جستجوی رایانه­ای وموضوعی و نحوه دستيابي به منابع و پايگاههاي اطلاعاتي
  4. راهنمایی و مشاوره مرجع به صورت حضوری و تلفنی
  5. شناسائي و روز آمد سا زي كتابهاي مورد نياز بخش مرجع كتابخانه با همكاري بخش سفارشات

 

4- بخش پایان نامه ها:

این بخش شامل پایان نامه های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیل از دانشکده و مدرسین دانشکده می باشد پایان نامه ها به بیرون از کتابخانه امانت داده نمی شوند. بخش پرینت دانشجویان تحصیللات تکمیلی نیز جزو این بخش و جهت انجام امور مربوط به پایان نامه های این دانشجویان می باشد.

 

5- بخش امانت:

 رشد و بالندگی هر کتابخانه به ارائه خدمات مستمر، مناسب و روزآمد بستگی دارد، بنابراین جایگاه هر کتابخانه را کمیت و کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن به جامعه استفاده کننده ، مشخص می سازد.

بخش امانت کتاب با موجودی بیش از17هزار نسخه کتاب فارسی و بیش از 6هزار نسخه کتاب لاتین، به بیش از 30 هزار عضو ارائه خدمات دارد. مخزن کتاب بصورت قفسه باز می باشد و مراجعه کننده می تواند آزادانه به منابع دسترسی داشته باشد· نحوه چیدمان کتابها در قفسه ها بصورت موضوعی و براساس رده بندیNLM و LC می باشد.

 

 مجموعه وظایف و فعالیتهایی که در بخش امانت انجام می شود به شرح زیر می باشد:

  1.  امانت و بازگشت کتاب
  2.  عضویت و تسویه حساب
  3.  اصلاح اطلاعات اعضا
  4. نیاز سنجی و تهیه منابع مورد نیاز مراجعان
  5.  آموزش مراجعان
  6. راهنمایی مراجعان در جستجوی رایانه ای و کمک در بازیابی کتاب
  7. چیدن و مرتب نمودن کتابهای بازگشتی در قفسه ها
  8. شناسایی کتابها دارای اشکال و رفع آن
  9. جداسازی کتابهای مخدوش و ثبت در سیستم جهت ارسال یه صحافی
  10.  وجین
  11.  شلف خوانی و کنترل موجودی به صورت دوره ای
  12.  پیگیری کتابهای دارای تاخیر رزرو شده

 

 

6- سالن مطالعه:

هم اکنون کتابخانه دارای دو سالن مطالعه مجزای خواهران و براداران می باشد. ظرفیت سالن مطالعه درکل 44 نفر می باشد


7- بخش نشریات:

نشریات (فارسی و لاتین):

در اين قسمت نشريات علمی و پژوهشی فارسی لاتین تخصصی و نشريات پر تقاضای ديگر پس ازسفارش  و انجام مراحل اداری وارد این بخش می گردد و به ترتيب الفبای عنوان ، نشريه جديد در روی  قفسه به نمايش گذاشته  می شود و نشريات قدیمی تا يكسال در زير قفسه های  نمايش قرار میگيرد. نشريات مربوط به سالهای قبل در قسمت بايگانی مجلات نگهداری می گردد.

قابل ذكر است نشريات جاری و نشريات آرشيو هر دو به صورت الفبایی تنظيم و مرتّب شده است.

 

فعالیت ها و وظایف اصلی واحد نشریات عبارتند از:

  1. پاسخگویی به پرسش های کاربران، آموزش و راهنمایی آنان در جهت جستجو و استفاده از منابع این بخش کتابخانه
  2. فايل کردن روزانه نشريات در قفسه ها و تنظیم مستمر مجموعه و قفسه خوانی
  3. تهیه فتوکپی از مقالات درخواستی به منظور فراهم آوردن امکان استفاده هر چه بیشتر دانش پژوهان از مجموعه کتابخانه
  4. جستجوی موضوعات ، مقالات و مطالب مورد نیاز کاربران ازطریق سیستم کتابخانه و اینترنت

نشریات الکترونیکی:

نشریات الکترونیکی کتابخانه تابع سیاست های وزارت خانه متبوع که شامل تمام نشریات آبونمان شده  برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور است. این نشریات بر روی پورتال کتابخانه مرکزی قابل استفاده می باشد.

 

مجلات فارسی در زمینه پرستاری و مامایی

  1. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
  2. مجله پرستاری و مامایی تبریز
  3. مجله تحقیقات پرستاری و مامایی اصفهان
  4. مراقبتهای نوین :فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند
  5. فصلنامه مدیریت پرستاری وزارت بهداشت و درمان
  6. حیات مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
  7. نشریه پرستاری ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران
  8. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت انجمن علمی پرستاری ایران
  9.  پژوهش توانبخشی در پرستاری انجمن علمی پرستاری ایران
  10.  مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت انجمن علمی پرستاری ایران
  11. روان پرستاری انجمن علمی پرستاری ایران
  12. پژوهش پرستاری انجمن علمی پرستاری ایران
  13. فصلنامه داخلی -  جراحی انجمن علمی پرستاری ایران
  14.  فصلنامه دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
  15. مجله پرستاری مراقبت ویژه دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
  16. مجله دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان
  17.  فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه
  18.  مجله علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد
  19. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران
  20. فصلنامه افق پرستاری
  21. نشریه دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی تهران
  22.  مراقبتهای پیشگیرانه در پرستاری و مامایی زنجان
  23. مجله دانشکده پرستاری و مامایی همدان
  24. مراقبت مبتنی بر شواهد فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی مشهد

 

 نشریات جاری لاتین در زمینه پرستاری و مامایی (در ضمن نشریاتی دیگر در زمینه پرستاری و مامایی در پایگاه های اطلاعاتی موجود می باشد)

 

 

 

1.      The American journal of maternal / child nursing

2.      American journal of nursing     

3.      Birth     

4.      Journal of Midwifery & Women,s health

5.      Nursing Clinics of North America

6.      Nursing Research

7.      Pediatric Nursing

8.      Womens Health Issues

 

ایمیل کتابخانه: lib.nm@umsu.ac.ir